ЦЕННОСТНОЕ ОТНОШЕНИЕ К ЗДОРОВЬЮ КАК ФИЛОСОФСКАЯ
Abstract
The article highlights the problem of the value attitude to health as a philosophical category. Considers the concept of "category" in its philosophical interpretation, the genesis of the concept. The article reveals the importance of philosophical knowledge in the harmonious development of the individual. The problem of human health in the philosophical dimension is also considered, the connection with the ecological, cultural, spiritual and moral development of the individual is shown. The philosophical categories and their connection with the concept of "value" are revealed. The article highlights the approaches of thinkers and scientists of different periods to the interpretation of the concepts of "category", "value", "attitude". The importance and relevance of the problem of a person's awareness of his needs, his attitude to health, the connection of health and diseases with the development of mankind, the predominance of the bodily over the spiritual, the material over the moral, the progress of the technogenic world are shown
References
2. Зы белин, С.Г. Из бранные пр оизведения / С.Г. Зыбелин. – М.: Медгиз. 1954. – 218 с.
3. Ив анова, Н. П. Со циально-гуманитарные на уки в ко нтексте со временной ку льтуры : уч ебное по собие для ву зов / Н. П. Иванова. – 2-е изд., перераб. и доп. – Мо сква : Из дательство Юр айт, 2020. – 165 с.
4. Ка ган, М.С. Фи лософская те ория це нности / М.С. Каган. – Спб.: Пе трополис, 1997. – 205 с.
5. Ко зина, Г.Ю. Ко нцептуальная мо дель во здействия со циальных фа ктов на фо рмирование зд оровья че ловека // Х Со циологические чт ения пр еподавателей, ас пирантов и ст удентов: ме жВУЗовский сб орник на учных трудов. Пе нза, 2008. – С.64-71.
6. Клементьев, Д.С. Социология личности: учебник для вузов / Д.С. Клементьев, А.Г. Маслова. – 2-е изд., испр. и доп. – Москва : Издательство Юрайт, 2020. – 103 с.
7. Обухова, К.А. Концептуальные основы формирования ценностного отношения к здоровью у студентов педагогического вуза // Проблемы и перспективы формирования педагогической культуры у студентов в условиях реализации Профессионального стандарта педагога: Всерос. науч.-практ. конф. (с междунар. участием), 23-24 сентября 2016 г. / Депортамент образования и молодеж. политики ХМАО-Югры, Бюдж. Учреждение высш. образования ХМАО – Югры «Сургут. гос. пед. ун-т» / сост., науч. ред.: Н.В. Абрамовских. – Сургут: Тюмень: ООО «Аксиома», 2016. – С. 102-104.
8. Пивоваров, Д. В. Категории онтологии в 2 ч. Часть 1: учебное пособие для вузов / Д. В. Пивоваров. – Москва : Издательство Юрайт, 2020. – 279 с.
9. Тугаринов, В.П. Избранные философские труды / В.П. Тугаринов. – Л.: Издательство Ленинградского университета. 1988. – 344 с.
10. Щуркова, Н.Е. Педагогическая технология: учебное пособие / Н.Е. Щуркова. – 2-изд, допол. – Москва : Педагогическое общество России, 2005. – 256 с.
11. Философия здоровья. А.Т. Шаталов (отв. редактор) – М., 2001. – 242 с
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.