ANCIENT CITIES OF SUGHD AND ITS RECEPTION IN HISTORY AND CULTURE
Abstract
The article describes the history of the ancient cities of Sughd, based on archeological and written sources. In particular, the urban culture of Sughd in the VII century BC, the development of cities in the Achaemenid period was systematically studied on the example of Kuktepa and Afrosiab.
References
2. Аскаров А.А. Сапаллитепа. – Ташкент, 1977. – 232 с.
3. Геродот, 1972, Геродот. История в девяти книгах. – Москва, 1972. – 599 с.
4. Дандамаев М.А. Политическая история Ахеменидской державы. – Москва: Наука, 1985. – 317 с.
5. Дьяконов И.М. Восточный Иран до Кира (к возможной постановке вопроса). История иранского государства и культуры. – Москва: Наука, 1971. – С. 122 – 154.
6. Исамиддинов М.Х., Сулейманов Р.Х. Еркурган. – Ташкент: Фан, 1984. – 150 с.
7. Исамиддинов М. Х. Истоки городской культуры Самаркандского Согда (проблемы взаимодействия культурных традиций в эпоху раннежелезного века м в период античности). – Ташкент, 2002. – 412 с.
8. Кармышева Б.Х. Этнические и территориальные группы населения северовосточной части Кашка-Дарьинской области Узбекской ССР. КСИЭ, вып. XXXIII. – Москва: АНСССР, 1960.
9. Мухаммад Хусайн ибн Халаф Табризи. Бурхан-и Кати. – Тегеран М.Мо`ина, 1952 т.II. – 1141 с.
10. Пьянков И.В. Хорасмии Гекатея Миллетского. ВДИ. – Москва, 1972 №2.
11. Пьянков И.В. Средняя Азия в античной географической традиции. Москва: Восточная литература, 1997. – 342 с.
12. Пьянков И.В. Древнейшие государственные образования. ИТН. Т. I, 1998. – С. 238 – 249.
13. Пьянков И.В. «Историч Персии» Ктесия и среднеазиатские сатрапии ахеменидов в конце Vв. до н.э. //ВДИ, 1965. № 2. – С. 35 – 50.
14. Пьянков И.В. Бактрия в античной традиции (общие данные о стране: название и территория). – Душанбе, 1982.
15. Хасанов М. Античные сельские поселения Южного Согда. Автореферат дисс. на соискание кандидата исторических наук. – Самарканд. 1990.
16. Фрай Р. Наследия Ирана. Москва, 1972.
17. Шишкина Г.В. Раннесредневековая сельская усадьба под Самаркандом // ИМКУ, вып.2. Ташкент, 1963. – С. 132 – 222. 18. Шишкина Г.В. Материалы первых веков нашей эры из раскопок на северо-западе Афрасиаба //Афрасиаб, вып.1, Ташкент, 1961. – С. 226 – 246.
19. Шишкина Г.В. Эллинистическая керамика Афрасиаба. Москва, 1975. СА, № 2. – С. 60 – 78.
20. Хўжаев А. Фарғона тарихига оид маълумотлар. Фарғона, 2013. – 288 б.
21. Tomaschek W. Centralasiatische Studien.I. Sogdiana («Sitzungsberichte der philosophischhistorischen classe der kaiserliche Akademic der Wissenschaften», Wien. Bd, LXXXVII, 1877. – S. 96 – 160.
22. Махмудов О. В. Феномен Толедской школы и три этапа переводов // Евразийский Союз Ученых. – 2017. – №. 12-1 (45). C. 5-9 [Makhmudov O. V. The phenomenon of the Toledo school and the three stages of translation // Eurasian Union of Scientists. 2017; 121 (45): 5-9 (in Russ)].
23. Махмудов О. В. Феномен Толедской школы и четыре этапа переводов // Всеобщая история. – 2017. – №. 3. – С. 14-21 [Makhmudov O. V. The phenomenon of the Toledo school and the four stages of translation // General History. 2017; (3): 14-21. (in Russ)].
24. Makhmudov, O.V. Some reasons about employees of the translator Domingo Gundisalvo in Toledo School. Austrian Journal of Humanities and Social Sciences. 2017; (1-2): 3–7. DOI: http://dx.doi.org/10.20534/AJH-17-1.2-3-7
25. Makhmudov, O.V. Translations carried out in the Spanish translation centers (On basis of the works of scientists of antiquity and Muslim East). Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR). 2017; (6-2): 5–20.
26. Mahmudov O. The beginning of the European renaissance. ERPA International Journal of Research and Development. 2020; (5–7): 104-108. DOI: https://doi.org/10.36713/epra4787
27. Makhmudov O. The role of the Toledo as a center for the transfer of scientific knowledge of medieval Eastern scientists to Europe. Евразийский Союз Ученых. 2020; (6–8 (75): 13-16. DOI: 10.31618/ESU.2413-9335.2020.8.75.890
28. Makhmudov O. The Toledo School – Early center of translation in Medieval Europe. European Researcher. Series A. 2020; (11–3): 150-158. DOI: 10.13187/er.2020.3.159
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.