FEATURES OF WORD FORMATION MODAL AND EVIDENTIAL VERBS IN THE DIALECTS OF THE YUKAGIR LANGUAGE
Abstract
The article reveals the features of word formation of modal and evidential verbs in the tundra and Kolyma dialects of the Yukaghir language. As a result of the analysis of the word formation of verbs in the Yukaghir languages, the following conclusions were drawn: 1) the use of modal verbs in speech, one of the components of which are formants (TYu): -moraw =, -mori =, -bun = (-buol =, -buon), - kādi; (LYu): -mozhuu =, -mozhi =, -uol / -miebi ~ biebi / din =, as well as evidential verbs with formants (TYu and LYu): -le / -lel; = lel-te, testifies to the development of the grammatical structure of the Yukaghir languages, - a gradual transition of full-valued words to verb suffixes; 2) the above formants play the role of a kind of derivational means.
References
2. Иохельсон В.И. Одульский (юкагирский язык) // Языки и письменность народов Севера. – М.; Л., 1934. – Ч.3. Языки и письменность палеоазиатских народов. С. 149-181.
3. Крейнович Е.А. Юкагирский язык. - М.-Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1958. 288 с.
4. Крейнович Е.А. Исследования и материалы по юкагирскому языку. – Л.: Наука, 1982. 302 с.
5. Курилов Г.Н. Сложные имена существительные в юкагирском языке. – Ленинград: Наука, 1977. 120 с.
6. Курилов Г.Н. Образование именных слов в юкагирском языке. –Якутск: ЯНЦ СО РАН, 1994. 104 с.
7. Курилов Г.Н. Юкагирско – русский словарь. – Новосибирск: Наука, 2001. – 608 с.
8. Курилов Г.Н. Современный юкагирский язык: Учебное пособие. – Якутск: Офсет, 2006. – 280 с.
9. Лукина М. П. Наречие в юкагирском языке. Новосибирск: Наука, 2014. 176 с.
10. Лукина М. П. Полевые материалы. Верхнеколымский улус Республики Саха (Якутия), с. Нелемное, 2011.
11. Лукина М. П. Полевые материалы. Магаданская область Российской Федерации, с. Сеймчан, 2012.
12. Лукина М. П. Полевые материалы. Нижнеколымский улус Республики Саха (Якутия), п. Черский, 2014.
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.