ВРЕМЕННАЯ ТРАНССПЕКТИВА КАК ФАКТОР ПРЕАДАПТАЦИИ К НЕОПРЕДЕЛЕННОСТИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО БУДУЩЕГО
Abstract
The article deals with the problem of professional development in the context of digitalization. The author analyzes the changes, taking place in the labor market and in the educational sphere. The question is raised about the impact of digitalization on strategies and mechanisms for organizing time and the image of the professional future, taking into account possible destructive trends in professional development. As a subject of research, a temporat transpective of the personality is proposed as a meaning-forming basis of the life path and a regulator of the subject's professional activity. The author presents the results of an empirical study of the parameters of professional and time perspective, the ability to manage time and psychological resources of stress resistance among university students. It is concluded that the temporal transpective of a person at the stage of obtaining a professional education may be a predictor of successful preadaptation to an nonlinear professional future.
References
2. Бохан Т.Г., Алексеева Л.Ф., Шабаловская М.В., и др. Структурно-содержательные характеристики образа профессионального будущего и их динамика на этапах профессионального образования у студентов медицинских специальностей // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 5 (133). С. 182-188.[Bohan TG, Alekseeva LF, Shabalovskaja MV, et al. Strukturnosoderzhatel'nye harakteristiki obraza professional'nogo budushhego i ih dinamika na jetapah professional'nogo obrazovanija u studentov medicinskih special'nostej. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2013; 133(5):182-188. (In Russ).]
3. Заводчиков Д.П., Ледерман Н.Н. Основные теоретико-методологические подходы к изучению образа профессионального будущего //
Современная высшая школа: инновационный аспект. 2017. Т. 9. No 4. С. 160-170. [Zavodchikov
DP, Lederman NN Osnovnye teoretikometodologicheskie podhody k izucheniju obraza professional'nogo budushhego // Sovremennaja vysshaja shkola: innovacionnyj aspekt. 2017; 9(4): 160-170. (In Russ).] https://doi.org/ 10.7442/20719620-2017-9-4-160-170.
4. Зеер Э. Ф., Заводчиков Д.П., Зиннатова М.В. Взаимосвязь самоактуализации, параметров психологического времени и характеристик личности на этапе профессиональной подготовки // Научный диалог. 2017. № 12. С. 419–435. [Zeer EF, Zavodchikov DP, Zinnatova MV Correlation between Self-Actualization, Parameters of Psychological Time and Personal Characteristics at Stage of Professional Training. Nauchnyy dialog. 2017; (12): 419-435. (In Russ).] https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12419-435.
5. Зеер Э.Ф., Сыманюк Э.Э. Асимметричное профессиональное будущее современной молодежи // Педагогическое образование в России. 2013. №4. С.258-263.[Zeer EF, Symanjuk EE Asimmetrichnoe professional'noe budushhee sovremennoj molodezhi. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2013; (4):258-263. (In Russ).].
6. Козлова М.В. Трансспектива как составляющая временной перспективы // Вісник Одеського національного університету.
Психологія. 2012. Т. 17. № 5. С.57-64. [Kozlova MV Transspektiva kak sostavljajushhaja vremennoj perspektivy. Vіsnik Odes'kogo nacіonal'nogo unіversitetu. Psihologіja. 2012; 17 (5):57-64 (In Russ).].
7. Кузнецов Н.В. Изменение структуры занятости и профессионально-квалификационных требований в эпоху цифровизации экономики // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 5. [Kuznecov NV Izmenenie struktury zanjatosti i professional'no-kvalifikacionnyh trebovanij v jepohu
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.