ДЕГРАДАЦИЯ ОБЩЕСТВЕННОГО ВЗГЛЯДА НА ОБРАЗОВАНИЕ
Abstract
The article analyzes the development of the concept of integrated (inclusive) education in a regular school for children with disabilities in the light of UN international documents. It is shown that these views, until 1994 (before the Salaman Conference), although they did not divide children with disabilities into physical disability without weakening mental activity and intellectual disability (mental retardation), left sufficient scope for organizing school education in the interests of all children. However, the Salaman Conference documents confused these unmixed notions of fundamentally different types of disability and called for the introduction of mentally disabled children into regular classes. It is shown that this approach has a catastrophic effect both on the education of children with mental disabilities themselves, and on the education of all other children studying in inclusive classes. Possible solutions are shown to ensure that all children receive the highest possible education for them, taking into account the diversity of their learning opportunities, inclinations and talents.
References
2. Всеобщая декларация прав человека. Принята резолюцией 217 А (III) ГА ООН 10.12.1948. URL:
https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarati ons/declhr.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
3. Декларация прав ребенка. Принята резолюцией 1386 (XIV) ГА ООН 20.11.1959. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarati ons/childdec.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
4. Конвенция о борьбе с дискриминацией в области образования (ЮНЕСКО, 12.1960). URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventi ons/educat.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
5. Декларация социального прогресса и развития. Принята резолюцией 2542 (XXIV) ГА ООН 11.12.1969 URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarati ons/socdev.shtml (дата обращения 22 октября 2020). 6. Декларация о правах умственно отсталых лиц (ООН, 1971). Принята резолюцией 2856 (XXVI) ГА ООН 20.12.1971. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarati ons/retarded.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
7. Декларация о правах инвалидов. Принята резолюцией 3447 (XXX) ГА ООН 9.12.1975. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarati ons/disabled.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
8. Санбергская декларация (ЮНЕСКО, Торремолинос, Испания, 11.1981). URL:
https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarati ons/sundberg.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
9. Всемирная программа действий в отношении инвалидов. Принята резолюцией 37/52 ГА ООН 3.12.1982 URL:
https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventi ons/prog.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
10. Конвенция о правах ребенка. Принята резолюцией 44/25 ГА ООН 20.11.1989. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventi ons/childcon.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
11. Всемирная декларация об образовании для всех (Рамки действий для удовлетворения базовых образовательных потребностей) - удовлетворение базовых образовательных потребностей (Всемирная конференция по образованию для всех,
Джомтьен, Таиланд, 1990). URL:
https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarati ons/pdf/jomtien.pdf (дата обращения 22 октября 2020).
12. Стандартные правила обеспечения равных возможностей для инвалидов принятые резолюцией 48/96 ГА ООН 20.12.1993. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventi ons/disabled.shtml (дата обращения 22 октября 2020).
13. Саламанкская декларация о принципах, политике и практических действиях в сфере образования лиц с особыми потребностями (Саламанка, Испания, 06.1994, ЮНЕСКО, принята правительствами 92 стран и 25 международными организациями на Международной конференции по специальным потребностям в образовании (Special Needs Education)). URL: http://www.notabene.ru/down_syndrome/Rus/declarat.html (дата обращения 22 октября 2020).
14. Козлов В.В. Психология творчества: свет, сумерки и темная ночь души. М.: Институт консультирования и системных решений,
2017, 184 с.
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.