SPECIFICITY OF THE STATE OF PUBLIC EDUCATION IN WEST KAZAKHSTAN REGION IN THE PRE-REVOLUTIONARY PERIOD
Abstract
The article presents archival materials that reveal the essence of the formation and development of public education in the West Kakhakhstan region in the pre-revolutionary period, reveals the historical and educational processes of its formation. When studying archival materials, the author comes to the conclusion that the social composition of students justified the class character of the public education system, namely: the children of officials, clergy, merchants, rural and urban bourgeoisie, rich Cossacks, nobles in General made up a fairly large stratum in secondary schools.
References
2 Витевский В.Н. Раскол в Уральском войске и отношение к нему духовной и военногражданской власти в конце XVIII-начале XIX вв. – Оренбург, 1892. С.73.
3 Железнов И.А. Очерки быта уральских казаков. Изд.3-е / под ред. М.Бородина. – Полн. собр. соч. т.1. – Спб, 1910.- С. 191 4 Железнов И.А. Сочинения, т.2, издание 3-е. СПб. – 1910.- С.54.
5 Уральские войсковые ведомости, 1891г., №22.
6 Бородин М.Н. Уральское казачье войско. Статистическое описание в 2-х томах. Уральск. – 1891. Том 1. – С. 215, 216.
7 Бурмистров С.Д. К вопросу организации народного образования. – Уральск, 1956. – С. 65.
8 Эфиров А.Ф. Нерусские школы Поволжья, Приуралья и Сибири: Учпедгиз. – 1948. – С. 13.
9 Учебные заведения всех ведомств и наименований, находящиеся на территории Оренбургского учебного округа. – Оренбург, 1915. – 35с.
10 Граменицкий С.М. Развитие народного образования в Туркестанском крае. – Ташкент, 1896. – С. 14-15.
11 Кунанбаев А. Избранное: Госиздат художественной литературы, 1945 – С.286.
12 Казахстанская правда, 23 октября 1952. № 253
13 Учебные заведения всех ведомств и наименований, находящиеся на территории Оренбургского учебного округа по переписи 31 декабря 1894 года. Оренбург, 1896. ЦГИАЛ, ф.733, оп. 171, д. 2334, С.156.
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.