СИНТАКСИЧЕСКАЯ ЭКСПРЕССИЯ В КИНОСЛОГАНАХ РУССКОГО, АНГЛИЙСКОГО И ТУРЕЦКОГО ЯЗЫКОВ
Abstract
The article examines the way expressive syntactic stylistic devices function in the Russian, English and Turkish comedies’ slogans released during 2010 – 2019. The paper aims at revealing the most popular expressive syntactic stylistic devices functioning in movie slogans. The methods used include comparison and identification of widely spread expressive syntactic stylistic means in the frame of movie slogans of the last decade. According to the results of the material studied the quantitative analysis of expressive syntactic stylistic means division in the Russian, English and Turkish movie slogans is provided. It is concluded that the universal stylistic means of expressive syntax in all three languages (Russian, English and Turkish) are aposiopesis, rhetorical question and exclamatory sentences.
References
2. Марышова М.А. Функции и семантика парцеллированных конструкций в языке рекламы // Известия ВГПУ. 2012. №6. С.25-28. [Maryshova M.A. Funkcii i semantika parcellirovannyh konstrukcij v jazyke reklamy. Izvestija VGPU. 2012; (6): 25-28 (In
Russ).]
3. Морозова И.Г. Слагая слоганы. – М. : РИПхолдинг, 1998. – 172 с. [Morozova I.G. Slagaja slogany. Moscow: RIP-holding; 1998. (In Russ).]
4. Рекламный дискурс и рекламный текст: коллективная монография / науч.ред. Т.Н.Колокольцева. – М.: ФЛИНТА : Наука, 2011. – 296 с. [Reklamnyj diskurs i reklamnyj tekst: kollektivnaja monografija / nauch.red. T.N.Kolokol'ceva. Moscow: FLINTA : Nauka; 2011. (In Russ).]
5. Розенталь Д.Э. Справочник по русскому языку. Практическая стилистика / Д.Э.Розенталь. – М.: Издательский дом «ОНИКС 21 век»: Мир и образование, 2001. – 381 с. [Rozental' D.Je. Spravochnik po russkomu jazyku. Prakticheskaja stilistika /D.Je.Rozental'. Moscow: Izdatel'skij dom «ONIKS 21 vek»: Mir i obrazovanie; 2001. (In Russ).]
6. Романова Т.П. Современная слоганистика: учебное пособие для бакалавров, обучающихся по направлению 032700 Филология (профиль «Прикладная филология») / Т.П.Романова. – Самара: Изд-во «Универс-групп», 2011. – 121 с. [Romanova T.P. Sovremennaja sloganistika: uchebnoe posobie dlja bakalavrov, obuchajushhihsja po napravleniju 032700 Filologija (profil' «Prikladnaja filologija»). Samara: Izd-vo «Univers-grupp»; 2011. (In Russ).]
7. Çinar B., L.Karahan Reklam dilinde kullanilan edebi sanatlar // Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/8 Fall 2009, p.891-916.
8. Guy Cook, The discoure of advertising. London & New York: Routledge, 1992. Pp. 250.
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.