THE VALUE OF LOVE IN THE SYSTEM OF FORMATION OF THE PROFESSIONAL MATURITY OF THE EDUCATOR
Abstract
The existing legislation determines the education as "an integral and focused process of teaching and upbringing, which represents a socially important value and shall be implemented so as to meet the interests of the individual, the family, the society and the state". However, even in this part, the meaning of the notion ‘socially significant benefit is not specified and allows for a wide range of interpretation [2]. Yet the more inconcrete is the answer to the question – "who and how should determine the interests of the individual, the family and even the state?" The national doctrine of education in the Russian Federation, which determined the goals of teaching and upbringing, the ways to attain them by means of the state policy regulating the field of education, the target achievements of the development of the educational system for the period up to 2025, approved by the Decree of the Government of the Russian Federation of October 4, 2000 #751, was abrogated by the Decree of the Government of the Russian Federation of March 29, 2014 #245 [7]. The new doctrine has not been developed so far. The RAE Academician A.B. Khutorsky believes that the absence of the national doctrine of education presents a threat to national security and a violation of the right of citizens to quality education. Accordingly, the teacher has to solve the problem of achieving the harmony of interests of the individual, the family, the society and the government on their own, which, however, judging by the officially published results, is the task that exceeds the abilities of the participants of the educational process.
The particular concern about the results of the patriotic upbringing served as a basis for the legislative initiative of the RF President V. V. Putin, who introduced the project of an amendment to the Law of RF "About Education of the Russian Federation" to the State Duma in 2020, regarding the quality of patriotic upbringing [3]. Patriotism, considered by the President of RF V. V. Putin as the only possible idea to unite the nation is "THE FEELING OF LOVE OF THE MOTHERLAND" and the readiness for every sacrifice and heroic deed for the sake of the interests of your Motherland. However, the practicing educators experience shortfalls in efficient methodologies of patriotic upbringing, which should let them bring up citizens, loving their Motherland more than themselves. The article is dedicated to solution to this problem based on the Value-sense paradigm of upbringing educational dynasty of the Kurbatovs [15].
References
2. Федеральный закон "Об образовании в Российской Федерации" №273 ФЗ от 29 декабря 2012 года с изменениями 2020 года [Электронный ресурс]. - URL: http://zakon-ob-obrazovanii.ru/
3. Законопроект № 960545-7 "О внесении изменений в Федеральный закон "Об образовании в Российской Федерации" от 21.05.2020 [Электронный ресурс]. - URL: https://sozd.duma.gov.ru/bill/960545-7 (дата обращения: 20.10.2020).
4. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования Российской Федерации от 06.10. 2009. №373 [Электронный ресурс]. - URL: http://Минобрнауки.рф/документы/922 (дата обращения: 20.10.2020).
5. Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года / Распоряжение Правительства РФ от 29.05.2015 г. № 996-р [Электронный ресурс]. - URL: https://rg.ru/2015/06/08/vospitanie-dok.html (дата обращения: 19.10.2020).
6. Указ Президента Российской Федерации от 31 декабря 2015 года N 683 "О Стратегии национальной безопасности Российской Федерации". [Электронный ресурс]. - URL: https://rg.ru/2015/12/31/nac-bezopasnost-site-dok.html (дата обращения: 20.10.2020).
7. Постановление Правительства Российской Федерации от 24 марта 2014 года №245 город Москва. "О признании утратившими силу некоторых актов Правительства Российской Федерации". [Электронный ресурс]. - URL: https://rg.ru/2014/04/02/obraz-site-dok.html (дата обращения: 20.10.2020).
8. Азаров Ю.П. Педагогика любви и свободы / Ю.П. Азаров - М.: Топикал, 1994 г. - 608 с.
9. Белякова Е.Г. Ценностно-смысловой подход в современном образовании. [Электронный ресурс]. - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tsennostnosmyslovoy-podhod-v-sovremennom-obrazovanii (дата обращения: 18.10.2020).
10. Васильева И. Фильм "Система династии Курбатова" / И. Васильева - М.: Фишкафильм, 2013. [Электронный ресурс]. - URL: http://fishka-film.ru/fil-m-3-sistema-dinastiikurbatova/ (дата обращения: 20.10.2020).
11. Головко О. В России утвержден список духовно-нравственных ценностей /О. Головко, Т. Амелина // [Электронный ресурс]. - URL: https://www.pravmir.ru/v-rossii-utverzhden-spisokduhovno-nravstvennyih-tsennostey/ (дата обращения: 01.11.2020).
12. Евтихов О.В. Управление персоналом организации /О.В. Евтихов - М.: ИНФРА-М, 2014. ISBN -978-5-16-009537-0 (print).
13. Капируля Н.А. Ценностно-смысловая система гражданского воспитания: сборник статей / Н.А. Капируля // М.: Юстицинформ, 2020. - С. 279. ISBN 978-5-7205-1591-1.
14. Ковальчук М. Выступление в Совете Федерации 30 сентября 2015 года // [Электронный ресурс]. - URL: https://trv-science.ru/2015/10/vystuplenie-mikhaila-kovalchukav-sf/ (дата обращения: 20.10.2020).
15. Курбатов А.В. Становление ценностносмысловой системы образования / А.В. Курбатов, Л.А. Курбатова, В.А. Курбатов, Н.А. Капируля // М.: Перо, 2019 г. - 357 с. ISBN 978-5-00150-680-5
16. Курбатов А.В. Система ценностносмыслового образования интеллектуальной экономики устойчивого мира / А.В. Курбатов, Л.А. Курбатова // Евразийский союз ученых (ЕСУ) №3 (72), 2020, ч 4. - С. 17-32. [Электронный ресурс]. - URL: https://euroasia-science.ru/wp-content/uploads/2020/04/Euroasia__372_4_march_2020.pdf (дата обращения: 20.10.2020). DOI: 10.31618/ESU.2413-9335.2020.4.72.643
17. Ленин В.И. О поражении своего правительства в империалистической войне / В.И. Ленин // ПСС т. 26. М.: Издательство политической литературы, 1969. [Электронный ресурс]. - URL: http://uaio.ru/vil/26.htm
18. Миронов С.М. За пробелы в организации учебного и воспитательного процесса будут в конечном итоге расплачиваться наши дети / С.М. Миронов // [Электронный ресурс]. - URL: http://www.eurekanet.ru/ewww/promo/4052.html (Дата обращения: 25.10.2020).
19. Народный собор "От предательства до фашизма”: академики, педагоги и родители выступили единым фронтом против грефовщины и асмоловщины в образовании [Электронный ресурс]. - URL: https://narodsobor.ru/2020/10/03/otpredatelstva-do-fashizma-akademiki-pedagogi-iroditeli-vystupili-edinym-frontom-protivgrefovshhiny-i-asmolovshhiny-v-obrazovanii/?utm_source=sendpulse&utm_medium=e mail&utm_campaign=news84 (дата обращения: 25.10.2020).
20. Патрушев Н. Нужны ли России "универсальные" ценности? [Электронный ресурс]. - URL: https://rg.ru/2020/06/17/nuzhny-li-rossiiuniversalnye-cennosti.html (дата обращения: 20.10.2020).
21. Полищук С.А. Большому кораблю - большое плавание / С.А. Полищук // Московская школа: вчера, сегодня, завтра. - № 6 // Информационно-аналитическое издание Департамента образования города Москвы. - М., 2005.
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.